Milyezitt?

hétfő, február 25, 2008

Fényncsővilágítás - egy kicsit másképp


Az utóbbi időben újra rámtört a fénymánia, amit még anno egy véletlen helyzet okozott. A koleszszobában a konyhában elszálltak a fénycsövek a lámpában, és gondoltam, hogy az alkalmat kihasználva a szobában is kicseréltetem az egy nem működő csövet a négy közül, plusz a másik lámpában kettőt, hogy minél több fény árassza el a szobát. Ki is cserélte a szerelő, viszont ennek örömére elkezdett búgni a fojtótekercs az előtétben. Újra szerelőhívás, viszont a fojtótekercs cseréből nem lett semmi, komplett kicserélték mind a két lámpát. Folyt is első este a szemünk, annyira erősen világítottak. Teltek a napok, és egyre jobban kezdett zavarni a fényük, végül kitaláltam, hogy kicserélem a csöveket. Internetre fel, utánakerestem lámpásüzleteknek, és akkor értettem meg mindent.

Amit a szobánkban raktak bele a lámpába, az a lehető legolcsóbb típus volt, Osram L58W 640. Na de mi lehetett az a 640 a végén? Rájöttem erre is: az első szám a színvisszaadási indexet jelöli, a másik meg a színhőmérsékletet.



Színhőmérséklet: a fekete test adott hőmérsékletéhez hozzárendelt szín. Különböző hőmérsékleten különböző a fény spektruma, alacsonyabb hőmérskéleten a piros fényből van több, magasabb hőmérsékleten pedig a kékből. Kb. 1000 kelvinen az adott tárgy fénye piros-narancssárga (pl. izzó vas), növekedő színhőmérsékletnél ez átmegy sárgába, aztán fehérbe, nagyon magas színhőmérsékletetknél meg kékesbe. A Nap felszíni hőmérséklete 5400 kelvin, vagyis 5400 kelvin a színhőmérséklete. A nappali fény átlagos színhőmérséklete (ebbe beletartozik a napsütés, felhős égbolt, reggel, dél, este, stb.) egyes források szerint körülbelül 6500 kelvin, más adatok szerint körülbelül 5000 kelvin (Csehországban állítólag 5183K). Valószínűleg ez az adat függ a földrajzi helytől is.

Színvisszaadási index: egy érték, mely megadja az adott fényforrás által megvilágított referenciaszínek mennyire térnek el egy referenciasugárzóval megvilágított színektől. A referencia egy gázzal töltött wolframszálas izzó, a magasabb színhőmérsékleteket speciális filterekkel érik el. A legmagasabb érték 100, ez a fekete test sugárzásának felel meg.





Mindjárt le is esett, hogy a szemfolyatás nem az extrém fényerő miatt volt, hanem a rossz színvisszaadási index miatt - hibásak voltak a színek. Végigböngésztem egy üzlet online katalógusát, volt ott mindenféle, amit nem szégyell az ember elképzelni. Egy kis hezitálás után döntöttem: ha már tökéletes fényforrást akarok, és legyen ragyogás a szobában, akkor csakis 954-est. 90 feletti színvisszaadás, 5400K, a szobába hozzuk a Napot. Végül mégsem ezt vettem meg, lebeszélt az eladó, és lett belőle 930-as.

A tények.
Az a gond, hogy a legtöbb helyre pont ezeket a legolcsóbb hányadékokat teszik, amik alapján jogosan gondolja azt az ember, hogy a fénycsőnek totál szar fénye van. Ezeknek a fényforrásoknak nagyon rossz a fényspektrumuk, szemben a hagyományos égőékkel, amik tulajdonképpen termális fényforrások (fekete test sugárzása), és a spektrumuk végig összefüggő, kiugrások-dombok nélkül. Emellett a 4000 kelvines színhőmérséklet, ami az a mindenki által ismert fehér neonfény az alacsony színvisszaadási indexszel és az 50 hertzes villogással párosítva irritálhat egyeseket. Szobai használata nem ajánlott.
Szerencsére jobb helyeken már gondolnak az ésszerű megvilágításra is, és kompromisszumot kötnek a pénz és a fényminőség közt. Ilyen helyeken 8XX-es csöveket használnak. Létezik 2700 kelvintől kezdve 3000, 3700, 4000, 6500 és 8000 kelvines is. Tisztességes a fényük, 85-ös színvisszaadási index, akár szobákban is lehet használni. A fényáramuk az összes kategória közül a legnagyobb, elérheti a 100 lumen/W-ot is, az élettartamuk akár 20000 óra is lehet. Érdekesség, hogy a 6500-as modell jobban visszaadja a Nap fényét, mint egy hagyományos égő. A neonvillogás és a fojtótekercs-búgás kiküszöbölhető elektronikus előtétekkel, amik több tíz kilohertzen működnek, ráadásul az élete végén járó fénycső ilyen előtéttel nem fog villogós haláltusát eljátszani, hanem az előtét lekapcsolja.
Kritikus helyeken, ahol szükséges a pontos színvisszaadás, a legmagasabb 9-es kategóriát használják. Sajnos ezek a modellek nagyságrendekkel drágábbak, hatékonyságuk a 6-osok szintjén van, és a fényerővesztés is gyorsabb a 8-asokénál. Ezt kompenzálja a minőségi fényük, a fényspektrum egész jó, a színvisszaadási index 91-93. Léteznek 3000, 4000, 5000 - 5400 (nappali fény) és 6500 kelvines modellek. Kórházakban, galériákban, ruha/virágüzletekben ajánlott a használatuk, vagy akár grafikai stúdiókban is. Szintén használhatóak elektronikus előtétekkel, sőt ajánlott is.
A valamit magukra adó grafikai stúdióknak készülnek speciális modellek 5300-as vagy 6500K-es színnel és 98-as színvisszaadási indexszel, ami már szinte maga a napfény. A spektrum összefüggő, 3-4 kompenzált kiugrással.

A személyes tapasztalatok.
640-es modellt szobában használni mazochizmus, ilyennel büntetni lehet. Ezek ipari célokra készültek, raktárak, folyosók, garázsok, meg egyéb hasonló helyek megvilágítására valóak. Igaz, hogy elméletileg a szobában már használhatóak a 8-as modellek, de szerintem gyakorlatilag még mindig nem. A kompakt fénycsövek általában 827-esek, vagyis kb. nyolcvanvalamennyi az index, és 2700 kelvin a színhőmérséklet, ami pont a hagyományos égőé, de mindenki észrevette már, hogy olyan a bőre színe ilyen égő fénye alatt, mintha sárgaságot kapott volna. A 6500 kelvines modellek tényleg közelebb állnak a napfényhez, mint a hagyományos égők, de ez a fény a Napéhoz képest eléggé mű. Az élet a 9-es modelleknél kezdődik. Ezekre mondom azt, hogy igen, ezt talán már be lehet vállalni. A 930-as fénye azért még elmarad egy halogénégőétől, de viszonylag kellemes, nincs semmi abnormális színeltolódás. Nemrég viszont a téli fényhiány miatt lecseréltem a 930-ast speciális 965-ösre (Osram Biolux). Hideg nappali fénye van, és egy kis UV A-t is kiereszt. Az előrelépés a 865-öshöz képest nagy, nappal olyan, mintha nem lámpa lenne a plafonon, hanem tetőablak, a színek nagyon jók.

A dolgok, amiket nem árt tudni.
A hagyományos égők a meleg fényükkel (normál 2700K, halogén 2900K) és a 100-as színvisszaadási indexükkel nyugalmat és komfortérzetet keltenek, egyszerű kezelni, ezért szereti mindenki használni őket (az olcsóság mellett). Ideális otthoni használatra, olyan helyekre, ahol az ember úgymondván csak van, pl. hálószoba, nappali, előszoba, fürdőszoba. Ilyen alacsony színhőmérsékletnél viszont nem szabad eltúlozni a fényerőt, főleg fénycsöveknél. A 930-assal is ez volt a baj, a koleszszobában vegetálásra már túl erős volt, munkára/tanulásra meg túl sárga fényű, mert: a komfortérzet meg a nyugalom viszont átcsaphat álmosságba olyan helyen, ahol dolgozik az ember. Munkahelyekre, konferenciatermekbe, műhelybe, stb. kell a magasabb színhőmérséklet, ami felpörget, növeli a koncetrációt. Ezt már csak fénycsövekkel lehet elérni, én a 9-es szériát ajánlom, törekedjünk a minél jobb színvisszaadásra. A színhőmérsékletet megint nem lehet eltúlozni, 6500 kelvin néha már sok lehet, főleg este, ha nem elég a fényáram. Minél magasabb a színhőmérséklet, annál több fény kell, hogy természetesnek tűnjön. Most ez van a 965-össel is. Csak nappal világíthat, este nyolc-kilenc óra után ki kell kapcsolni, mert kékes a fénye. A koncentrációnövelés viszont megvan, nappal meg kifejezetten jó ülni a fénye alatt. Szintén nem árt tudni, hogy attól függetlenül, hogy a fénycsövek bizonyos esetekben jobban visszaadják a nap fényét, mint a hagyományos égők, ez nem mindig jó. Figyelembe kell venni az emberi test fiziológiai folyamatit is, olyan helyeken, ahol nappal kevés fény jut be, ideális a magas színhőmérsékletű fényforrás, ugyanakkor esti világításnál nem jó, ha déli fény világítja meg a szobát.
Mindennapi használatra a hagyományos égő a megfelelőbb, viszont ha speciális igényei vannak az embernek, meg az energetikai szempotokat is figyelembe vesszük, akkor arra csakis a fénycső a jó.

Végezetül.
Mivel nemsokára már elég fény lesz kint, és este nem akarok kékességben lenni, kicserélem (igen, megint), méghozzá grafikusra. Túlzásnak meg értelmetlennek tűnhet, de a mostani helyzetben szerintem ez a legjobb választás. A szoba kivilágításra az asztalilámpa kevés, meg nem is jó minden helyzetben (ezek a már említett "speciális igények", pl. intenzív tanulásnál segít a fénycső, napfény visszaadása, színmánia), ezért sokszor bekapcsolom a neonokat. Ha már muszáj, akkor legyen a lehető legtökéletesebb a fényük, és adott helyzetben tényleg segítsenek koncentrálni, ilyen kritériumok mellett pedig a grafikus neonok a legmegfelelőbbek. Már csak az előtétet kellene kicserélni elektronikusra.

Címkék: , , , , ,

4 halusky

At 2008. márc. 3. 17:33:00, Anonymous Névtelen haluzálta

Hát ez nekem kicsit tömény volt, de érdekes. Mi a helyzet azokkal az energiatakarékos égőkkel? Nálam olyanok vannak kis asztali lámpában, másikfajta a plafonon, meg mégegymásikfajta itt a koliban, amit a rajzolásnál használok.

 
At 2008. márc. 4. 15:01:00, Blogger tema haluzálta

Szerinem az "energiatakarékos" égők 1500 forint felett kezdődnek. Van egy 21 wattos most a konyhában, amit kb. 600 forintért vettem még régebben. A tényleges teljesítményfelvétele 40 watt -> 19 wattot elfűt már az előtétben, a névleges 1200 lumenes fényerőből 100-200 már elpárolgott, maradt kb. 1000. 25 lumen/watt, erre majdnem a halogénégők is képesek. Nem beszélve arról, hogy ilyen szar előtétnél korántsem biztos, hogy kibírja a 6000 órát, ja és Dukovany-ban nagyon örülnek az atomerőműben, hogy mindenféle felharmonikusokkal szennyezi a hálózatot. Végezetül: az égőt le is kell gyártani, likvidálni, a cső higanyt meg egyéb nyalánkságokat tartalmaz, extrém környezetszennyező. Van egy őskövület Tungsram még, 12000 órás, minőségi alkatrészekből '94-'95 óta működik. Na az energiatakarékos. (abban az időben piszok drága volt)

Amúgy meg asztalilámpába nem tennék, hasonlítsd egyszer össze a fényét egy hagyományos égőével. Ha rajzolsz, netán festesz, akkor meg egyenesen bűn használni. :)

 
At 2008. márc. 4. 15:10:00, Anonymous Névtelen haluzálta

Konkrétan rajzolok és festek alatta :) Sőt, a győri nélkül épszerket egyenesen utálok rajzolni, mert csak annál látom rendesen, és csak az alatt nem fárad a szemem. Az otthoninak kellemes meleg színe van, este is azt kapcsolom fel inkább a plafonon lévő helyett, és mióta használom (~9 év), egyszer kellett cserélni benne az égőt. Ezért lepődtem most meg, azt hittem, jókat fogsz róluk írni :)

 
At 2008. márc. 4. 17:45:00, Blogger tema haluzálta

Az a baj, hogy alapjában véve egy jó ötlet a kompakt fénycső, csak mára már elárasztották a piacot a gagyi termékek, amik éppenhogy több kárt okoznak a környezetnek, az emberek meg ezt veszik. Továbbá mindenhová ezt akarnak rakni, pedig sok helyen felesleges a használatuk. A kompakt fénycsövek másik hátránya a rosszabb színvisszaadásuk lehet, én pl. lazán észreveszem a különbséget a hagyományos égő és eközött, és zavar is bizonyos esetekben. Persze van akinek megfelel a fényük, ha neked jó, akkor semmi gond. A festésre csak azért tértem ki, mert a fényspektrumuk eléggé egyenletlen, enyhe színtorzulást csinál, ha meg a színekkel dolgozunk, akkor már törekedjünk a tökéletességre :)

Az Osram újabban megadja a maximális kapcsolási élettartamot, pl. az olcsóbbik 6000 órás típus 5000 kapcsolást bír ki. Ha azt akarom, hogy mondjuk 6 évig kihúzzon, naponta kb. 2-3szor kapcsolhatom be, szóval pl. wc-n eleve kizárt a használata. Emellett a fénycsövek nem bírják a hideget, kint télen megint lehetetlen használni. Amúgy igazából csak a neonok fényéről akartam írni, ha még a használhatóságot bevettem volna, sosem értem volna a végére.

 

Megjegyzés küldése

<< Home